Aad Peterpaul 16X9

7 tips om je concurrent structureel af te troeven

Zo blijf jij door te innoveren de concurrentie voor

De ondernemer die het snelst en slimst innoveert, wint de slag om de klant. Maar innoveren is meer dan productontwikkeling: je concurrenten troef je pas blijvend af als je een structureel gezond bedrijf hebt opgebouwd. Met deze slimme tips leer je hoe je je rivalen in de markt blijvend de baas bent.

Aad Ouborg onderneemt al 35 jaar en is als ondernemer bekend geworden met de merken BaByliss en Princess. Met drie van zijn vijf kinderen bouwt hij aan de bedrijven Bourgini, Princess Traveller en Princess Sportsgear. Daarnaast onderneemt hij met Princess Hotels en monumentaal onroerend goed.

Hij onderneemt graag met de lean-startup-methode. Dat betekent snel en doorlopend innoveren, maar dat niet alleen. Lean ondernemen betekent uiteindelijk het opbouwen én onderhouden van een onderneming die structureel succes heeft. Innovatie is dus het middel, niet het doel.

TIP 1. BIED IETS WAT ANDEREN NIET BIEDEN

“Als je concurrenten voor wil blijven moet je zorgen dat je vernieuwend bent en innoveert, maar het allerbelangrijkste is dat je je onderscheidt”, vertelt Ouborg. “Dat jij dus iets te bieden hebt wat anderen niet hebben.” Jezelf onderscheiden kan volgens hem op meerdere manieren, al wordt simpelweg de goedkoopste zijn steeds lastiger. “Vroeger kon je nog op prijs concurreren, maar sinds de komst van het internet is het aantal concurrenten enorm gegroeid. Als je meer dan honderd bedrijven hebt die ongeveer hetzelfde doen, wordt op prijs concurreren moeilijk. Alles draait nu om innovatie: dat betekent dat je moet blijven vernieuwen, maar daarnaast je ideeën beschermt, exclusieve samenwerkingen aangaat en innovatief naar klantenbinding kijkt.”  

TIP 2. INNOVEER GERICHT

Productinnovatie is niet een idee bedenken, het uitrollen en hopen dat het werkt. Je moet niet met hagel schieten, dat is veel te duur”, zegt Ouborg. “De kans is klein dat je idee meteen klopt. Je moet klanten in het proces betrekken, in kleine stapjes. Bij Princess Traveller bijvoorbeeld, het bedrijf van mijn kinderen Tim en Florentine, hebben ze een koffer met ingebouwde weegschaal ontworpen. De eerste stap was een dummy maken en die laten testen door klanten. Van de feedback leer je, waarna je het product kunt verbeteren. Dat kostte ongeveer twee maanden.”

[Businessboost sprak eerder over in stapjes innoveren met Steven Klooster, directeur van reisorganisatie Travelbird. Lees hier zijn tips over hoe je bepaalt wat het juiste moment is om in groei te investeren]

TIP 3. HOU DE VAART ERIN

Peter-Paul van de Kar is directeur van Tradekar, een bedrijf dat al 35 jaar bestaat en onder meer caravanmovers en fietsendragers ontwikkelt, produceert en aan retailers verkoopt. Ook hij introduceert nieuwe producten graag gefaseerd. “Wij rollen een nieuw product eerst op kleine schaal uit onder een aantal geselecteerde dealers. Die testen en geven feedback. Er zijn dan altijd aanpassingen te doen. Vervolgens herhalen we dat proces volledig. En dan rollen we uit.”


“Je moet wendbaar als een speedboat zijn om je concurrenten af te troeven. ”

Hij is het met Ouborg eens dat snel en doorlopend innoveren de sleutel is tot ondernemerssucces. “Je moet wendbaar als een speedboat zijn om je concurrenten af te troeven. Daarbij kan het helpen als je relatief klein bent”, zegt Van de Kar: “Je hebt dan als voordeel dat je sneller kunt schakelen. Als we een goed idee hebben, is het proces van de tekentafel tot levering gemiddeld twaalf maanden. Grotere bedrijven in onze branche hebben daar zo twee tot drie jaar voor nodig.”

TIP 4. BESCHERM JE IDEE

Snel innoveren heeft een bijkomend voordeel: je concurrent heeft minder tijd om met jouw briljante nieuwe product aan de haal te gaan. Het beschermen van je innovatie is net zo belangrijk als het ontwikkelen ervan. Als je eraan wil verdienen tenminste.

Dat betekent testen in de luwte, niet met je idee te koop lopen en vooral: patent aanvragen. Een stap die vaak wordt vergeten. Ouborg: “Als je een goed idee hebt, gaat iedereen dat kopiëren. Als het idee wereldkundig is, moet je snel zijn en je idee beschermen. Bedenk dat de voorsprong tijdelijk is: uiteindelijk weten concurrenten altijd manieren te vinden om patenten te omzeilen. In het geval van de koffer met weegschaal gebeurde dat inderdaad: inmiddels hebben ook andere fabrikanten een variant van zo’n koffer op de markt gebracht. Juist daarom is het zaak om snel te innoveren en dat te blijven doen.”

TIP 5. GA SLIM MET PATENTEN OM

Ook Van de Kar hamert op het belang van het omzetten van innovaties in patenten. Bij Tradekar brachten ze drie jaar geleden een slimme fietsendrager met ingebouwde liftfunctionaliteit op de markt zodat je de fiets niet hoeft te tillen. “Handig voor de doelgroep, die vaak al op leeftijd is. En na drie jaar is het patent nog niet omzeild!”

“Maar”, zegt Van de Kar, “patenten aanvragen en onderhouden is niet goedkoop. Ook hier is het belangrijk dat je keuzes maakt. Een aanvraag in Nederland kost zo tienduizend euro. En patent vraag je aan per land, per jaar. Bedenk dus eerst goed waar je je idee straks wil uitrollen. En regel eerst het patent voordat je je product presenteert. Wij hebben bijvoorbeeld een nieuwe caravanmover ontwikkeld die we pas op de vakbeurs van volgend jaar september laten zien, omdat het patent dan pas rond is.”

TIP 6. ZORG VOOR EXCLUSIVITEIT

Wie structureel zijn concurrentie de baas wil zijn, doet er goed aan continuïteit voorop te stellen. Continuïteit waarborg je door voor exclusieve samenwerkingen te zorgen. Het binnenhalen van licenties met bepaalde organisaties of evenementen is een mooi voorbeeld voor bedrijven die direct in de consumentenmarkt opereren. Die strategie heeft Princess Traveller de afgelopen jaren geen windeieren gelegd, vertelt Ouborg. “Licenties gebruiken is een slimme manier om te groeien.”

  

“Licenties gebruiken is een slimme manier om te groeien”

Princess Traveller ging bijvoorbeeld samenwerkingen aan met het NOC*NSF. Tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016 liep TeamNL exclusief met koffers van het merk. Die Olympische lijn was ook in winkels te koop. Ook zorgde het merk voor de koffers van renners van wielerploegen LottoNL-Jumbo en Omega Pharma-Quick Step en werkte het bedrijf samen met de KNVB en Coca-Cola.

TIP 7. TOT SLOT, SPEEL PERSOONLIJK EN EERLIJK

Voor kleinere bedrijven en bedrijven die b2b opereren, zijn licenties niet altijd zinvol en haalbaar. Maar ook voor deze groep is continuïteit belangrijk, en dus is persoonlijk contact onmisbaar voor je onderneming. Ouborg: “Dat wordt onderschat, maar is nog even belangrijk als vroeger. Een voorbeeld? Als ik op een beurs sta, zorg ik dat bezoekers bij mijn stand hun jas kunnen ophangen. Daar kun je om lachen, maar daarmee heb je al twee keer een contactmoment: bij het wegbrengen en het ophalen. En dan zorg je vervolgens voor een lekker kopje koffie, natuurlijk versgemalen met een Princess koffiemolen. Dan heb je gelijk een praatje, het contact is gelegd. En het kost niets!”

Ook Van de Kar benadrukt het belang van de personal touch: “Eerlijk zakendoen levert je het meeste op”, vertelt hij: “Bij Tradekar doen we zaken met één partij per land per branche. Het gaat ons om het respecteren van de lijnen, ook al mis je dan wel eens wat. Dat is superbelangrijk: Als je dat niet doet, heb je er een keer profijt van, maar daarna nemen ze je niet meer serieus.”

“AGU is bijvoorbeeld al vijftien jaar een hele goede klant van ons, waar we exclusief fietsendragers aan leveren en zij leveren exclusief aan de fietsbranche. Dat zullen wij dus niet gaan doen. Kwestie van eerlijk zakendoen duurt het langst. Dat werkt twee kanten op. Wij hebben een Chinese fabrikant die mallen en bijbehorende producten exclusief voor ons produceert. Al komt morgen de koning bij hem langs, hij produceert alleen voor ons. We bestaan 35 jaar en willen nog minstens 35 jaar door!”  

7 tips om je concurrentie de baas te zijn

Tip 1. Bied iets wat anderen niet bieden  

Tip 2. Innoveer gericht

Tip 3. Hou de vaart erin

Tip 4. Bescherm je idee

Tip 5. Ga slim met patenten om

Tip 6. Zorg voor exclusiviteit

Tip 7. Tot slot, speel persoonlijk en eerlijk

Ga ook in gesprek met Aad Ouborg op 9 oktober

Helaas kan de video niet getoond worden vanwege jouw cookie-instelling.

Zet je cookie-instelling op compleet en bekijk de video