Meer Uit Je Omzet

5 tips om alles uit je omzet te halen

  • Leestijd: 03:12
  • 2540 Views
  • 0

Ondernemers over rendement

Meer doen met minder, dat is het ideaal van – bijna – elke ondernemer. Om je rendement te maximaliseren kun je aan twee knoppen draaien: omzet en kosten. Je kunt bijvoorbeeld meer klanten bedienen met dezelfde resources, een verdienmodel ontwikkelen voor het laagseizoen of processen efficiënter inrichten. 5 BusinessBoost-bezoekers vertellen hoe zij omgaan met rendement.

‘Dankzij een nieuw klantensegment heb ik mijn omzet verdubbeld’

Rob van den Borne, Excellent Ondernemen, Stramproy 
“Met mijn consultancybureau werkte ik lange tijd alleen voor klanten uit de horeca, waarin ik zelf een achtergrond heb. Door te praten met andere ondernemers kwam ik erachter dat ik veel verder moest kijken dan alleen horeca. Sinds een halfjaar heb ik een nieuw trainingsconcept in de markt gezet voor het hele mkb. Sindsdien is mijn omzet verdubbeld met praktisch dezelfde overhead.

““Ik wil mijn geld gaan verdienen met franchiseopbrengsten””

Dit concept wil ik landelijk uitrollen via een franchisemodel en daarmee mijn geld verdienen. Onlangs heb ik ook een boek geschreven over ondernemerschap. De belangrijkste les die ik heb geleerd is afstand nemen van mijn bedrijf. Pas toen zag ik in hoeveel méér ik nog kon doen.”

‘De logistiek van mijn eigen webshop kan ik gebruiken voor anderen’

Jan de Wit, El Blanco, Helmond
“El Blanco is een winkel en webshop voor vuurwerk en carnavalsartikelen. Vuurwerk mogen we niet versturen, maar mensen kunnen het via de webshop wel bestellen en ophalen. Op het hoogtepunt van het vuurwerkseizoen heb ik 120 man in dienst. In het laagseizoen, zoals in de zomer, zijn we maar met tweeën. Dat scheelt een hoop in de kosten natuurlijk. De inkomsten uit de fysieke winkels lopen terug, dus heb ik 10 van de 15 filialen gesloten. Gelukkig maakt de webshop dit ruimschoots goed. Maar vergis je niet; een webshop is niet per definitie goedkoper dan een fysieke winkel. Mensen in Helmond en omstreken komen vanzelf, maar ik geef een hoop geld uit aan online marketing om de rest van Nederland en Duitsland te bereiken. Binnenkort start ik met een nieuwe dienst: voorraadbeheer en logistiek regelen voor andere webshops. Dan heb ik er weer een verdienmodel bij.”

‘Als ik klanten kan helpen om sneller te produceren, kunnen wij meer leveren’

Maurice Oostwegel, Oostwegel special products bv, Heerlen

“Ik ben van huis uit accountant, maar ik participeer ook in een paar bedrijven en heb een eigen metaalbedrijf. Ik ben totaal niet technisch, maar kijk met een accountantsbril naar een bedrijf. Doordat je niet opgeslokt wordt door de uitvoering, zie je beter waar efficiëntie te behalen valt. Niet alleen bij onszelf, maar ook bij klanten. Zo help ik klanten bijvoorbeeld bij het verkorten van hun doorlooptijd. Als zij meer kunnen produceren, kunnen wij meer leveren: win-win. Een probleem in onze sector is een tekort aan personeel. Vanwege capaciteitsgebrek heb ik 70% van onze klanten afgestoten en staat een aantal peperdure productielijnen stil.

““Met minder mensen behalen we een omzetgroei van 25%””

Met de klanten die ik nog heb, maak ik langdurige afspraken, waardoor ik de productie goed vooruit kan plannen. Daardoor is het gelukt om met minder mensen nog steeds een omzetgroei van 25% te realiseren.”  

‘Aan verkopen verdien je meer dan aan exploiteren’

Maurice Ortmans, Inno+, Terramass, BIG Development, Panningen 
“Ik heb drie agrarische ondernemingen, waarvan ik er eentje vorig jaar heb verkocht. Zodra ik iets nieuws heb gecreëerd, mag iemand anders het overnemen. Aan de verkoop van een bedrijf verdien je vaak meer dan aan de exploitatie. Klanten tevreden houden en je product doorontwikkelen kost veel geld. Inno+ verkoopt klimaatsystemen aan agrariërs. Zo’n systeem verkoop je één keer en je hebt vervolgens jaren werk aan het onderhoud. Geen geweldig businessmodel, want je moet ook steeds nieuwe klanten vinden. Terramass verwerkt varkensmest tot mestkorrels. Dat is een beter model, want je hebt aan de lopende band business van bestaande klanten. BIG Development is een nieuw concept voor het diervriendelijk houden van varkens dat we in heel Nederland willen uitrollen. Voor beide bedrijven praat ik al met potentiële kopers. Dan heb ik mijn handen weer vrij voor iets nieuws!”

‘Door samen te werken met partners, kunnen we onze leden meer bieden’

Nicole en Enrico van den Beuken, FeelGoodCenter Sporthelden, Panningen 
“Nicole werkte al 18 jaar bij de club, toen de kans zich voordeed om de club over te nemen. In 2016 werden we voor 50% eigenaar en in januari 2017 voor 100%. We zijn erin gestapt vanwege onze passie voor sport en gezondheid; we willen mensen helpen bij een gezonde levensstijl. We hebben inkomsten van abonnementen, zaalhuur en contracten met bedrijfsfitnessaanbieders. De grootste kostenpost is personeel; met 85 sportlessen per week is ons bedrijf behoorlijk arbeidsintensief. Op dit moment zijn we in gesprek met twee externe partners om ons aanbod voor kinderopvang uit te breiden. Door met partners samen te werken, kunnen we meer toegevoegde waarden bieden, zonder alles zelf in huis te hoeven halen. Mensen helpen bij een gezonde levensstijl, dat is onze focus.”

Op de hoogte blijven van de laatste ondernermerstips?