Wasstraat

5 tips om je aanbod door de wasstraat te halen

  • Leestijd: 03:24
  • 3517 Views
  • 1

Ondernemers over vernieuwing

Het product of de dienst waarmee je bedrijf groot werd, zorgt er niet per se voor dat je de komende 20 jaar in business blíjft. Producten raken uit de mode, diensten worden geautomatiseerd. Bedrijven die vernieuwen, zijn bedrijven die blijven. Hoe pak je dat aan? Vijf BusinessBoost-bezoekers vertellen hoe zij zichzelf opnieuw uitvinden. 

De vijf tips: 1. Haal inspiratie uit andere sectoren 2. Ga uit van de behoefte én budgetten van de klant 3. School jezelf bij in nieuwe ontwikkelingen 4. Kijk wat je klanten nog meer uit handen kunt nemen 5. Creëer een nieuwe identiteit voor nieuwe business

‘We halen inspiratie uit sectoren die innovatiever zijn’

Mark Wieringa, Bimforce, Boxtel
“Met Bimforce helpen we gebouweigenaren om systemen aan elkaar te koppelen en alle data te bundelen in een virtueel gebouwmodel. We gebruiken dezelfde technieken als Google en Amazon voor zelflerende systemen. Voor de traditionele bouwsector is dit al enorm innovatief, maar we kijken continu welke technologie we nog meer kunnen benutten. Zo willen we machine learning gaan toepassen, zodat we nog minder handmatig hoeven te doen.

““We vertalen technieken van banken en casino’s naar de bouw””

De bankensector gebruikt dit al voor het identificeren van fraude. Wij onderzoeken samen met partners uit de bankensector hoe we dit kunnen vertalen naar de bouw. Ook casino’s zijn een inspiratiebron; zij tracken hoe bezoekers zich verplaatsen, zodat ze hun slotmachines slimmer kunnen plaatsen. Wij zouden dezelfde techniek kunnen gebruiken om te leren over gebouwgebruik. We hebben zó veel ideeën voor vernieuwing, dat de uitdaging voor ons eerder ligt in het afbakenen van prioriteiten.”

‘Een nieuwe onlinemarketingtechniek moet wel bij onze klanten passen’

Mark Graatsma, Reason Digital Empowerment, Den Haag
“Tien jaar geleden begon Reason als traditioneel marketingbureau, sinds een paar jaar richten we ons volledig op online marketing. De markt veranderde, dus wij ook. We merken dat organisaties steeds meer behoefte hebben aan hulp bij het bepalen van hun online marketingstrategie. Ook hebben ze vaak niet de capaciteit, kennis en tools voor succesvolle uitvoering. We helpen organisaties daarom zowel met strategie als uitvoering om hun online rendement te verhogen. Er zijn veel ontwikkelingen in online marketing, maar niet alles is even interessant voor onze klanten. Instagram is hot, maar voor de meeste mkb’ers niet een kanaal waar hun doelgroep actief is. Waar we wél veel mkb’ers mee helpen, is lead-identificatie-software. Daarmee filteren we b2b-leads uit hun websitebezoekers, wat concrete nieuwe business kan opleveren. Daarmee help je mkb’ers meer dan met een gelikte Facebook-campagne die alleen maar bereik oplevert.”

‘We zijn onszelf aan het bijscholen in online communicatie’

Janny en Peter den Heijer, Blue Lemon, Den Haag
“We vormen sinds 2006 samen het communicatiebureau Blue Lemon. We zijn vooral gespecialiseerd in branding en het ontwikkelen van huisstijlen. Daarin merken ook wij de verschuiving van offline en online. Een huisstijl speelt zich niet meer alleen op papier af, maar ook online.

““Een nieuwe techniek kan hot zijn, maar moet wel passen bij de klant””

Om aan de veranderende vraag van onze klanten te voldoen, werken we samen met partners met online expertise en zijn we onszelf aan het bijscholen. Doel is om ons team uiteindelijk uit te breiden met een developer en online marketeer. Maar om hen te kunnen aansturen, moeten we zelf natuurlijk ook kennis van zaken hebben.”

‘De vele veranderingen in de voedselsector bieden kansen’

Mohammed en Faissal Kanjaâ, Zamaya Holland, Enschede 

“We leveren grondstoffen aan de levensmiddelenindustrie, zoals zetmelen en proteïnen. Onze klanten zitten wereldwijd. Het familiebedrijf is in 2014 opgericht en sinds twee jaar staan we echt op de kaart. Onze ambitie is om ons te ontwikkelen van ‘simpele’ leverancier tot een sparringpartner voor onze klanten. Behalve grondstoffen leveren, kunnen we bijvoorbeeld ook meedenken over trends en productontwikkeling. De voedingsindustrie verandert continu, dus zien we veel kansen. Als kennispartner kunnen we klanten nog veel beter ontzorgen en maken we onszelf meer onmisbaar. Door goed naar klanten te luisteren, weten we dat hier behoefte aan is.”

‘Met een nieuwe identiteit kunnen we ons beter profileren’

Robert Paulusse en Georgette Pars, Buro BRAND & BRAND Business, Den Haag 
“Buro BRAND heeft naam gemaakt als grafisch ontwerpbureau. Onlangs hebben we een tweede bedrijfstak opgezet voor visual consultancy. Daarmee helpen we bedrijven ideeën en strategieën te visualiseren met tekeningen. Dat kunnen wij voor hen doen, maar we geven bedrijven ook trainingen om het zélf te leren. We kwamen op het idee toen een Finse kartonfabrikant ons vroeg hun te leren nieuwe productideeën te visualiseren. De visual consultancy-tak is sindsdien uitgebreid en heeft sinds kort een eigen naam: BRAND Business. Dat was een belangrijke stap om te zorgen voor een eenduidig verhaal richting klanten. Buro BRAND blijft zo het vertrouwde bureau voor grafisch ontwerp, met BRAND Business slaan we een andere weg in. Met een nieuwe identiteit kunnen we ons beter profileren. Met BRAND Business willen we steeds meer werk wegkapen bij traditionele consultants.”

Op de hoogte blijven van de laatste ondernermerstips?