Bouwen Aan Je Netwerk Groot

Bouwen aan je netwerk

  • Leestijd: 00:00
  • 125 Views
  • 0

Hoe bouw je aan een goed netwerk?

Het hebben van een goed netwerk kan van groot belang zijn voor je bedrijf. Toch maakt ruim een kwart van de ondernemers zich zorgen over de vraag of hun netwerk wel groot genoeg is, blijkt uit onderzoek van Reaal onder mkb’ers. Hoe maak je tijd vrij voor het bouwen aan je netwerk? En hoe richt je je zoektocht naar een waardevol netwerk efficiënt in?

Voorkom een salespraatje

Netwerken is het opbouwen en onderhouden van relaties voor de lange termijn, zegt Miriam Notten, directeur van La Red, de grootste netwerkadviesorganisatie van Nederland. “Dat is voor ondernemers een belangrijke route naar een sterk merk en uiteindelijk meer omzet. Want hoe meer mensen je kent, hoe groter de doelgroep voor je producten of diensten en hoe meer mensen je kunnen helpen bij de ontwikkeling van je bedrijf.”

Door functie heen kijken
Toch vinden sommige ondernemers netwerken lastig of hebben ze weinig tijd om hun netwerk uit te breiden. Een kwart van de mkb’ers maakt zich dan ook zorgen over de grootte van hun netwerk. Notten kan zich dat goed voorstellen. Ze ziet dat ondernemers veel kansen dicht bij huis onbenut laten. “We kijken vaak niet door iemands functie heen. Als je bijvoorbeeld een collega-ondernemer spreekt, kan het best zijn dat die een goede fotograaf kent waar jij toevallig naar op zoek bent of handige contacten heeft binnen de lokale politiek. Zet je schroom opzij en durf te vragen.” Ook op de werkvloer ligt veel potentieel. “Elk persoon kent gemiddeld zeshonderd mensen. Een bedrijf met tien medewerkers heeft dus al zo’n zesduizend contacten. Weliswaar met wat overlap, maar dan houd je nog veel unieke contacten over.”

Origineel en efficiënt netwerken
Om te netwerken hoef je niet automatisch de deur uit, zegt Notten. Volgens haar zijn er verschillende originele en efficiënte manieren om aan je netwerk te bouwen. “Je kunt bijvoorbeeld iedere dinsdag- en donderdagmiddag drie mailtjes versturen, elke woensdag koffie met iemand drinken, dagelijks wat reacties of likes plaatsen op sociale media of een paar keer per maand een blog of bericht op LinkedIn zetten. Als anderen dat delen, liken of erop reageren, zien hun contacten jouw naam ook langskomen. Zonder dat het veel tijd en geld kost, creëer je zo toch een groot bereik.”

Belang van netwerk
Een groot netwerk kan voor verschillende zaken van belang zijn, zegt Notten. “In de eerste plaats voor je bekendheid. De mensen die jou of jouw bedrijf kennen, zijn gratis ambassadeurs. Als zij iemand spreken die jouw diensten of producten nodig heeft, denken ze aan je en zullen ze naar je verwijzen.” Daarnaast kom je in contact met personen, bedrijven en organisaties die voor jou relevant kunnen zijn, vervolgt ze. “Door te netwerken kruist een hoop kennis je pad. Je ontmoet mensen die je direct kunnen helpen, zoals een boekhouder of verkoper van machines, maar ook mensen die jouw kennis kunnen vergroten. Ze sturen handige linkjes over een onderwerp of introduceren je bij een ministerie.”

Diversiteit in contacten
Voor een goed netwerk is het volgens Notten handig om te zoeken naar diversiteit. “Denk daarbij aan diversiteit in geslacht, leeftijd, sector, achtergrond en geografische locatie. Ga dus niet standaard naar bijeenkomsten met vakgenoten, maar verbreed je horizon. Bezoek een keer een evenement buiten je provincie of zoek een nieuw online platform. Daarnaast is het verstandig om mensen om je heen te verzamelen met een hoog beroepsprestige, zoals advocaten, directeuren, wethouders en collega-ondernemers. Zij hebben vaak veel en waardevolle contacten.”

Voorbereiding netwerkbijeenkomst
Wie op pad wil om te netwerken, kan onder andere naar een georganiseerde netwerkborrel, opening van een tentoonstelling of nieuwjaarsreceptie. Daarbij is de voorbereiding essentieel, benadrukt Notten. “Neem vooraf contact op met de organisatie en vraag wie er allemaal komen. Kijk of er mensen komen die je graag wilt spreken en bedenk goed wat je van hen wilt. Zorg ook dat je zelf met een goed verhaal komt. Vind je het lastig om iemand aan te spreken, laat je dan door iemand van de organisatie introduceren. Wat ook helpt, is om iemand mee te nemen, bijvoorbeeld een bevriende ondernemer voor wie de bijeenkomst ook interessant is. Dan voel je je zelfverzekerder en kun je anderen aan elkaar voorstellen.”

Prettig gesprek, geen salespraatje
De fout die sommige ondernemers volgens Notten maken, is dat ze netwerken verwarren met sales. “Je moet niet te hijgerig zijn en iemand je visitekaartje door z’n strot duwen. Niemand zit te wachten op een glad salespraatje. Dat heeft ook geen zin, een eerste ontmoeting leidt zelden direct tot verkoop. Zoek een mooi aanknopingspunt voor een gesprek of vertel over een bijzondere hobby. Uiteraard heb je het daarna ook over je bedrijf en wissel je contactgegevens uit, maar een prettig gesprek blijft veel meer hangen dan wanneer je een verkoopkunstje opvoert.”

Op het netvlies blijven
Een eerste kennismaking is het planten van een zaadje, zegt Notten. “Je moet je contacten dus warmhouden. Je hoeft ze niet een dag na de ontmoeting al te bellen, maar kunt ze wel toevoegen op LinkedIn met een kort berichtje over hoe prettig je de kennismaking vond. Daarna blijf je ze volgen, stuur je ze je nieuwsbrief, feliciteer je ze op hun verjaardag of bezoek je hun nieuwjaarsreceptie. Het gaat erom dat je op het netvlies blijft. Dan gaan ze je op termijn vanzelf iets gunnen en groeit er hopelijk wat moois uit.”