Eva Tafel 1920X1080

Showverslag BusinessBoost Live 2019

  • Leestijd: 00:00
  • 661 Views
  • 0

Dit was BusinessBoost Live in 10 ondernemerslessen

Op 20 maart 2019 vond in een vol Rotterdam Ahoy de derde editie plaats van het ondernemersevent BusinessBoost Live. Een bijzondere avond, vol topondernemers, entertainment en nieuwe inzichten.

Zo ging meervoudig beste DJ van de wereld Armin van Buuren in gesprek met Humberto Tan, werd Johnny de Mol geïnterviewd door vriend en ‘Zuidasdominee’ Ruben van Zwieten en gaf ‘Zomergast’ Esther Perel een keynote over het belang van (zakelijke) relaties.

Eva Jinek sprak aan een zogenaamde ‘ondernemerstafel’ met een aantal topondernemers die allemaal voor opschudding hebben gezorgd in hun markt. Dirk de Bruijn (Swapfiets), Corinne Vigreux (TomTom), Steven Schuurman (Elastic) en Michel Muller (Picnic) schoven aan en vertelden hoe en waarom zij het bewust anders doen dan hun concurrenten.

De avond werd geopend door Vincent van den Boogert (CEO ING Nederland). Tussendoor waren er optredens van zangeres Davina Michelle en cabaretier Najib Amhali. Ook reikte Takeaway.com CEO Jitse Groen namens nlgroeit de ‘Gouden Groeier’ award uit aan Picnic, die in 2018 de grootste sprong maakte in aantal werknemers.

BusinessBoost Live staat voor unieke ondernemers, bijzondere verhalen en nieuwe inzichten, en ook deze editie werden we weer volop geïnspireerd door de sprekers. Dus, zodat we er weer een jaar tegenaan kunnen, hieronder de tien beste, mooiste, leukste ondernemerslessen van BusinessBoost Live 2019:

Meervoudig beste DJ van de wereld Armin van Buuren over het belang van volledig geloven in je product: “Toen ik begon was trancemuziek heel klein, maar toch begon ik mijn eigen radioshow ‘A State of Trance’. Die werd steeds populairder waardoor veel nieuwe DJ’s wilden langskomen om hun muziek te draaien. Toen dacht ik: als ik je plaatje draai kan ik ‘m net zo goed ook uitbrengen en begon ik mijn eigen platenmaatschappij.”

Picnic CEO Michiel Muller, over kritiek en tegenwerking vanuit de markt: “Het is vaak goed nieuws als een concurrent een beetje geïrriteerd raakt door je komst. Zo kregen wij bij onze start van alle grote supermarkten te horen dat boodschappen gratis thuisbezorgen helemaal niet kon”.

Steven Schuurman (Elastic) over het belang van investeren in mensen. “Toen Elastic net groeide konden we een top IT’er uit Amerika tekenen, maar die wilde wel een paar ton per jaar verdienen. Dan moet je even slikken, maar het toch doen. Als je tenminste weet waar die persoon allemaal toe in staat is.”

Acteur, programmamaker en presentator Johnny de Mol over zijn drive om zich, ondanks zijn welvarende afkomst, zich veel in te zetten voor anderen. “Ik ben man, blank en hetero. Dan sta je in deze wereld al met 3-0 voor. Maar als je die voorsprong niet gebruikt om anderen te helpen verlies je sowieso, ook als ondernemer.”

TomTom oprichtster Corinne Vigreux over (noodgedwongen) je businessmodel veranderen: “De stip op de horizon blijven zien. Onze missie was altijd om de ‘weg te kennen en veiliger te maken’, dus toen navigatie gratis werd zijn we ons bijvoorbeeld gaan richten op technologie voor zelfrijdende auto’s”.

Diezelfde Vigreux over het doorzettingsvermogen dat je als ondernemer nodig hebt om je product in de markt te zetten: “Ik heb zelf mensen in mijn kleine autootje in Parijs rondgereden om ze te overtuigen van ons navigatiesysteem”.

Swapfiets co-founder Dirk de Bruijn over de voor- en nadelen van het werken met jonge mensen: “Bij ons is de gemiddelde leeftijd 27 jaar. Dat heet dan ‘werken bij een jong dynamisch bedrijf’, maar betekent eigenlijk dat niemand weet hoe het werkt en het één grote chaos is’. Het grote voordeel is wel dat deze mensen zitten nog niet vastgeroest in patronen en zijn makkelijker mee te krijgen”.

Diezelfde De Bruijn over het zo min mogelijk uitbesteden van werk: “Swapfiets is geen product maar een service: het gaat om de klant, die moet te allen tijde kunnen fietsen. Daarom hebben we alles in eigen beheer, zodat we op ieder moment van de klantreis zelf invloed hebben.’

Relatiewetenschapper Esther Perel over de ‘relatierevolutie’ en de veranderende band die werknemers hebben met hun baan: “Vroeger ging je weg bij een bedrijf omdat je ongelukkig was, nu ga je weg omdat je ergens anders gelukkiger kunt worden”. Wees je als ondernemer dus bewust dat je te maken hebt met andere relatievormen met je personeel”.

En als laatste nogmaals Armin van Buuren over falen als ondernemer: “Ondernemen is ook gewoon hard werken en op je bek gaan. Mensen horen alleen mijn hits, maar ik heb natuurlijk veel meer platen gemaakt die niet succesvol zijn”.

BusinessBoost Live is een initiatief van Tribe Company. ING is trotse hoofdsponsor van het event. De volgende editie vindt plaats op 4 maart 2020.