Ontwerper

Een goede ondernemer denkt als ontwerper.

  • Leestijd: 02:46
  • 1954 Views
  • 47

BusinessBoost

Ondernemer: Patrick van der Pijl
Bedrijf: Business Models Inc.

De ondernemer als ontwerper

De wereld draait door. Voor ondernemers is het zaak om te blijven vernieuwen. Wat zijn de sterktes en zwaktes in uw businessmodel? Men neme: pen, post-its en het Business Model Canvas.

Frisse blik

Hoe kun je met een frisse blik je bedrijf steeds weer opnieuw uitvinden? In een snel veranderende wereld, met kansen en bedreigingen, draait ondernemen om vernieuwen. Heeft het dan zin om lijvige businessplannen te schrijven? Er zijn betere manieren, stelde Patrick van der Pijl van Business Models Inc. tijdens de eerste bijeenkomst van BusinessBoost on tour in Assen.

Bestseller

Patrick van der Pijl is uitgever van de bestseller Business Model Generatie. Van dit boek zijn wereldwijd al 1 miljoen exemplaren verkocht. Het helpt ondernemers om hun businessmodel te begrijpen en te verbeteren, en om te innoveren.

Doe als de start-ups

Voor start-ups is het vanzelfsprekend om vernieuwend bezig te zijn. Leer daarvan, is een van adviezen van Van der Pijl. "Een start-up is eigenlijk een tijdelijke organisatie die op zoek is naar een businessmodel. Dat is een proces van experimenteren en heel veel leren. De kunst is om dat als gevestigd bedrijf ook te blijven doen. In het verleden dachten we dat je daar heel veel geld aan moest besteden. Dat hoeft helemaal niet. Je kunt er consultants voor in de arm nemen, maar je kunt ook te rade gaan bij de buurman of -vrouw met wie je hier aan tafel zit."

Wat houdt je bezig?

Schrijf eens drie zaken op die jullie als ondernemers bezighouden, vroeg Van der Pijl. "Wat speelt er in jullie markt?" De ondernemers noteerden hun dilemma’s en uitdagingen op post-its. Die plakten ze op een groot bord achterin de zaal.

Een greep uit de kreten op de post-its:

  • Groei
  • Vernieuwend blijven
  • Klanten vinden, klanten houden
  • Continuïteit
  • Bestaansrecht

Hoe blijf ik de concurrentie een stap voor? Hoe kan ik meer waarde blijven toevoegen? Die vragen wierpen de ondernemers ook op.

Denk als een ontwerper

Om zulke vragen te kunnen beantwoorden, moet je eerst je businessmodel goed begrijpen, benadrukte Van der Pijl. "Dan pas kun je gaan discussiëren over vernieuwing. Dat is geen rocket science; hoe vaker je ermee aan de slag gaat, hoe beter het lukt." Denk als een ontwerper, hield Van der Pijl de ondernemers in Assen voor. "Maak het visueel."

Wie zijn mijn klanten?

Een praktisch hulpmiddel daarbij is het Business Model Canvas, dat uit negen bouwstenen bestaat. Eén daarvan is: wie zijn je klanten? Managers van een groot automerk hadden daar verschillende gedachten over, merkte Van der Pijl toen hij een meeting voor ze begeleidde. "De dealers zijn onze klanten, vond de ene groep. Nee, de consumenten, zeiden anderen." Sommige ondernemers in Assen worstelden ook met die vraag, erkenden ze.

Veel koppen koffie

Van der Pijl adviseerde ze om veel met klanten in gesprek te gaan. "Als je wilt weten wat er in je markt omgaat, moet je je kantoor uitgaan en veel koppen koffie drinken met klanten. Vooral de grote ondernemingen denken wel te weten wat de klant wil. Maar vraag ze eens: welk probleem kan ik voor jou oplossen? Dat biedt je de inzichten om je businessmodel te vernieuwen."

Op de hoogte blijven van de laatste ondernermerstips?