Zonnepanelen

Grip op groei: “Als je denkt dat je pijnloos kunt groeien, dan geloof je in een sprookje”

  • Leestijd: 00:00
  • 743 Views
  • 3

Slim groeien, hoe doe je dat?

Nog nooit telde Nederland zoveel snelgroeiende bedrijven als nu (CBS). Mooi natuurlijk, want groei is het belangrijkste doel is voor menig ondernemer. Maar onstuimige bedrijfsgroei is door de krappe arbeidsmarkt of een gebrek aan financiering vaak ook een grote valkuil. Hoe doe je dat nou, slim groeien? En hoe deal je met groeistuipen? 

Weinig bedrijven kunnen deze vraag beter beantwoorden dan Slim Opgewekt. Volgens de vakjury van de FD-Gazellen Awards leverde het Arnhemse bedrijf dat scholen verduurzaamt de meest bijzondere groeiprestatie van 2018. Daarvoor kreeg het de Oryx-prijs. Slim Opgewekt groeide hard, maar beheerst. Dat deed het door commerciële oplossingen te bedenken voor een ideëel doel: het terugdringen van CO2. Het bedrijf hield grip op de groei door op het juiste moment te investeren in hulp.

Indrukwekkende groeicijfers

De groei van Slim Opgewekt is inderdaad indrukwekkend te noemen. De vier oprichters begonnen in 2012 met het helpen van scholen bij de overstap op zonne-energie. In zes jaar groeide het bedrijf uit van 4 naar 48 werknemers, terwijl de omzet vorig jaar alleen al met ruim 3 miljoen euro steeg naar 12 miljoen euro. Vanaf de allereerste pitch sloeg het idee aan, inmiddels zijn 12.000 panelen geplaatst en 80 scholen verduurzaamd. Tegenwoordig worden ook sportcomplexen en zorginstellingen van zonnepanelen voorzien en is bewustwording een belangrijk onderdeel van de activiteiten.

Accepteer groeipijnen

Maar ondernemen en groeipijnen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, zelfs bij constant florissante groeicijfers. “Als je denkt dat je pijnloos kunt groeien, dan geloof je in een sprookje”, zegt medeoprichter Hilde van Dijk. “Groeien is frustrerend en pijnlijk omdat je weet wat je wil, maar het nog niet kan. Vergelijk het met een kind dat leert lopen: dat gaat gepaard met vallen, opstaan en een hoop frustratie op het gezicht. Toch hoort het erbij en alle kinderen leren uiteindelijk lopen. We vergeten als we ouder worden dat we diezelfde frustratie nog steeds voelen bij elk groeiproces.”

Combineer je businessmodel met een goed doel

Slim Opgewekt combineert een goed doel met ondernemersgeest: het bedrijf wil bijdragen aan de CO2-reductie en tegelijkertijd geld verdienen. Het bleek een doorslaggevende combinatie voor groeisucces. “Ideële doelen zijn mooi, maar om ze te realiseren moet je ze schaalbaar maken”, zegt Van Dijk. “Je hebt een goed businessmodel nodig. In de markt heb je consultants, financiers, installateurs. Die zijn allemaal nodig, maar bieden niet de volledige oplossing voor de vraag van de scholen: hoe kunnen wij verduurzamen? Slim Opgewekt heeft alle disciplines in huis om die overstap te maken. Wij bieden een totaaloplossing.” 

Redeneer vanuit impact, dat volgt talent vanzelf

Naast een goed concept heb je goede mensen nodig die je plannen uitvoeren. Van Dijk vervolgt: “Goededoelenorganisaties slagen daar niet altijd in: het lukt hen nog wel om financiering van mensen te krijgen, maar tijd van talent is veel te kostbaar. Wij hebben eigenlijk geen last van de war on talent. Dat komt doordat we commerciële doelen combineren met een sterke why: het terugdringen van de CO2-uitstoot. Als je redeneert vanuit impact en dat combineert met goede arbeidsvoorwaarden, trekt dat goede mensen aan. We hebben laatst weer een paar mooie sollicitaties binnengekregen.”

Laat je begeleiden

Vier jaar geleden kwam de grote stap voorwaarts voor Slim Opgewekt, na een lening van Innovatie- en Energiefonds Gelderland (IEG). Opeens kon het bedrijf doorgroeien van vier naar vijftien man personeel. Dat was wel even omschakelen. Van Dijk: “We deden tot dan toe alles zelf, van pitchen bij klanten tot dansen met de kinderen op scholen. We hebben toen geïnvesteerd in begeleiding van een coach. Destijds een lastige beslissing, want dat was duur en we waren tot dan toe helemaal niet gewend om geld aan onszelf uit te geven.”

Coaching bleek een gouden greep: “We leerden slim feedback geven, beter delegeren en vooral loslaten. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar elke ondernemer weet: loslaten is het moeilijkste wat er is. Uiteindelijk heb ik een aantal jaar geleden zelfs mijn beslissingsbevoegdheid opgegeven, ik heb nu een adviserende rol, maar wel met verantwoordelijkheden als ondernemer. En dat bevalt heel goed.”

Denk aan jezelf

Om goed te groeien is het belangrijk jezelf als ondernemer te ontwikkelen. Je eigen ontwikkeling werkt namelijk door in je bedrijfscultuur. Van Dijk: “Het is niet altijd makkelijk om als ondernemer groei bij te benen. Je wordt constant geconfronteerd met wat je niet kunt en als er steeds meer op je pad komt, moet je dat wel zien vol te houden. Uiteindelijk moet je het leuk voor jezelf houden. Alleen voelt dat niet als een prioriteit, terwijl het wel heel belangrijk is. Zoek hulp van een coach en steun van vrienden en familie.”

Uiteindelijk valt persoonlijk succes samen met succes in je bedrijf. Van Dijk: “Jouw houding en acties zijn leidend voor de cultuur in je startende bedrijf. En als je bedrijf groeit, neem je die bedrijfscultuur mee.”

Blijven groeien

Als het aan Van Dijk ligt, is Slim Opgewekt nog lang niet uitgegroeid. Maar zelfs voor een prijswinnaar is doorgroeien geen vanzelfsprekendheid. “We hebben nu te weinig mankracht want we kunnen meer, zeker met de transitie naar gasloos.”

De oplossing: nieuwe investeerders. Afgelopen zomer loste het bedrijf volgens prognose de Gelderse lening af. Door een obligatie uit te geven zoekt het bedrijf momenteel naar investeerders op mkb-beurs NPEX. Inmiddels is daar 2 miljoen van de beoogde 3,6 miljoen van opgehaald. De volgende stap? “Een nieuw pand. En binnen twee jaar willen we 30 fte erbij hebben. Doel is om per jaar een besparing van 82 miljoen kilo CO2 te realiseren. En omdat ons verdienmodel aan besparing is gekoppeld, weten we dat we daar geld aan gaan verdienen.”