Ing Zwart3

Het groeigeheim van Coolblue

  • Leestijd: 00:00
  • 75 Views
  • 0

Alles eerst klein uitproberen

Elk groot bedrijf begint klein, maar in het geval van Coolblue is haast niet voor te stellen dat het nog maar twintig jaar geleden als studentenbedrijfje begon.

Met meer dan drie en een half duizend medewerkers en een omzet richting anderhalf miljard per jaar is de webwinkel één van Nederlands snelst groeiende bedrijven. Oprichter en CEO Pieter Zwart was op 4 maart gastheer van hét ondernemersevent van het jaar: BusinessBoost Live in Rotterdam Ahoy.

Gewoon, doen!

De explosieve groei van zijn bedrijf is volgens Pieter Zwart vooral te danken aan het feit dat elk goed idee op kleine schaal wordt uitgetest. ‘Gewoon, doen!’ is daarom ook één van de vier kernwaarden waar Coolblue op drijft. Zwart geeft een voorbeeld: “Op een bepaald moment zaten we allemaal vergezichten te tekenen of we zelf een bezorgdienst moesten starten voor witgoed, of niet. Nou ja, dat bleef een beetje hangen in ‘analysis paralysis’ (het óveranalyseren van iets, red.) en uiteindelijk gingen we gewoon naar een autoverhuurder en huurden we een busje. Door zelf een paar van die dingen te bezorgen konden we ervaren: hoe is dat nou echt? Door het gewoon te gaan doen, door te praten met klanten, daar ga je dingen van leren.”

Die mentaliteit van dingen gaan doen is volgens Zwart een vast onderdeel van zijn bedrijf. “Het is heel belangrijk om het te verankeren in je cultuur. Je ziet vaak dat mensen in een grote organisatie denken niet geautoriseerd te zijn om nieuwe dingen te doen. ‘Want daar gaat iemand anders over, of er gaat een andere afdeling over’, denken zij. Daar moet je als leidinggevende alert op zijn. Wanneer iemand naar je toe komt met een goed idee, laat het dan op kleine schaal uitproberen. Als diegene dat dan heeft gedaan, is het daarna veel makkelijker om het idee op te schalen.”
Zwart is niet erg kritisch op de plannen die bij hem worden gepitcht: “Eigenlijk is bijna alles een goed idee om uit te proberen. We wisten bijvoorbeeld niet of het nou slim was om thermostaten bij klanten thuis te gaan installeren. Toen zei ik: ‘Bel gewoon eens vijf klanten op die net een thermostaat hebben gekocht en vraag of je ze mag helpen bij het installeren?’ Na twee dagen hadden we een veel beter beeld bij de complexiteit van het plan dan wanneer we een of andere analyse hadden gemaakt in Excel en met een geodriehoek waren gaan extrapoleren wat de groei van de thermostatenmarkt zou zijn.”

Bedrijfscultuur

Iets anders wat Zwart noemt als kernwaarde van zijn bedrijf is ‘eigenzinnig’. Volgens hem ‘een heel spannende cultuurwaarde’. “Eigenzinnig betekent dat je jezelf kunt zijn, jezelf móet zijn. Dat je dus ook anders kunt zijn dan de mensen om je heen. Ik denk dat dat binnen Coolblue heel functioneel is. Je kunt het zelfs strategisch zien: we vinden het bijvoorbeeld heel prettig om dingen zèlf te doen. Zelf te bezorgen, zelf de telefoon op te nemen, omdat we heel eigenzinnig denken dat we dat zelf beter kunnen. We halen er competitief ook voordeel uit, omdat het daarmee beter aansluit op eerdere processen in de keten.”

Taal

Coolblue is ook zeker eigenzinnig in het gebruik van taal, zowel intern als extern. Zo staat Coolblue bekend om z’n creatieve functienamen. Degene die zorgdraagt voor het uitbetalen van salaris wordt binnen het bedrijf bijvoorbeeld ‘verloningskoning’ genoemd. En de assistent van Pieter Zwart heet ook wel ‘de Pietermanager’. Zwart: “We gebruiken niet onnodig corporate jargon en we willen open en direct communiceren. Je ziet namelijk snel dat een groep mensen die regelmatig bij elkaar komt een eigen taal gaat ontwikkelen, eigen woorden gaan verzinnen. Maar we zorgen dat het taal is die ook voor mensen buiten Coolblue begrijpelijk is.”

Maar het gaat volgens Zwart ook over de onderlinge omgang. “Hoe we vergaderen met elkaar bijvoorbeeld. Het is niet hiërarchisch. Iedereen die betrokken is bij het onderwerp wordt geacht een mening te hebben, een visie te hebben. En dat is heel interessant want dat betekent dat je eigenzinnige mensen zoekt. We werken met z’n allen ergens naartoe. ‘Elke dag een beetje beter’ gaat niet over perfectie, het gaat om het streven naar perfectie.”

Lees hier de tips van de andere sprekers