Ing Gesprek Aan Tafel 2

Het mode-imperium van Nikkie Plessen

  • Leestijd: 00:00
  • 74 Views
  • 0

Denk groot!

Nog maar negen jaar geleden lanceerde Nikkie Plessen met NIKKIE haar eerste eigen modelabel. Inmiddels telt haar bedrijf NP FASHION BV vijf verschillende merken, bijna 500 medewerkers en 25 eigen brandstores. Haar motto? "Nee heb je, ja kun je krijgen."

Het grote publiek leerde haar kennen van rollen in de soapseries Onderweg naar Morgen en Kees&Co. Later presenteerde ze voor RTL nog een aantal tv-programma's. Maar sinds 2011 gaat Nikkie's meeste tijd op aan het (laten) groeien van haar onderneming, NP Fashion. Wat destijds begon als eenmanszaak, groeide uit tot een heus kledingimperium met merken als NIKKIE, SELECTED BY KATE MOSS, FIFTH HOUSE, het kidslabel NIK&NIK en de mannenlijn SUSTAIN.

In gesprek met klanten

We spreken Nikkie in één van haar twee kantoren in Amsterdam Zuid, niet ver van het Museumplein. "Elke dag is anders, dat maakt mijn werk zo leuk. Het ene moment denk je na over nieuwe campagne-shoots, dan ben je bezig met de inkoop en vervolgens brainstormen we over nieuwe collecties met de designers. Naast onze 25 eigen winkels, leveren we verder nog aan honderden multibrand-stores. We bedienen zo'n 500 tot 600 klanten en die komen hier regelmatig over de vloer. De meeste van hen ken ik wel en ik probeer ook altijd even tijd te maken voor een praatje. Het rechtstreekse contact met de klant is in onze branche heel belangrijk."

Nikkie kiest haar eigen mensen

Het samenstellen van een goed team ziet Nikkie als één van haar belangrijkste taken binnen NP Fashion. "Alleen ben je niks. Het gaat erom dat je de juiste medewerkers om je heen verzamelt die bereid zijn om net zo hard voor het bedrijf te vechten als jijzelf wil doen. Voor belangrijke posities benader ik mensen vaak zelf. Meestal kijk ik rond in mijn eigen netwerk en op LinkedIn, in headhunters geloof ik namelijk niet zo." Dat er bij NP Fashion opvallend veel vrouwen werken, is geen toeval. "Zonder onze mannelijke collega's te kort te willen doen, wil ik wel stellen dat de vrouwen bij ons lekker down to earth zijn. Daar hou ik van. Ook voelen ze zich nergens te goed voor, welke positie ze ook bekleden."

Zo krijg je Kate Moss aan boord

Ambitie. De lat hoog leggen. Op mensen durven afstappen. Die aspecten zijn volgens Nikkie heel belangrijk geweest voor de groei van haar bedrijf. Niet voor niets luidt haar motto dan ook: 'Nee heb je, ja kun je krijgen. "Mensen vragen me regelmatig hoe de samenwerking met Kate Moss tot stand is gekomen. Eigenlijk ging dat best eenvoudig. Gewoon, door een mailtje te sturen. Vervolgens ben ik op het vliegtuig gestapt voor een eerste kennismaking met haar management. Dat illustreert - denk ik - de kracht van ons bedrijf. Als we iets willen, dan proberen we het gewoon."

NIKKIE in CONCERT

Dat proberen leidde onlangs zelfs tot een uitverkochte Ziggo Dome. Hier organiseerde Nikkie haar eigen event 'NIKKIE in CONCERT'. Een nieuw en avondvullend programma met de presentatie van haar nieuwe mode-collectie en optredens van de bekendste artiesten waaronder o.a. Frenna, Snelle, Davina Michelle, Tino Martin, Tabitha, Jeroen van der Boom, Xander de Buisonje, Lil Kleine en Glennis Grace.

Samenwerking met Disney

Nog een voorbeeld van haar can-do-mentaliteit is de samenwerking met Disney. Een partij die bekend staat om de torenhoge eisen die het stelt aan partners. Nikkie kreeg - na veel gesprekken - de licency voor een aantal bekende Disney-figuren in handen, onder meer voor de Kate Moss-lijn. "Disney vond de kleding zó leuk, dat ze het nu ook in hun eigen parken verkopen. Het leidde er zelfs toe dat we de NIKKIE-show in Disneyland Parijs hebben georganiseerd, met 400 gasten die daar drie dagen (compleet verzorgd) mochten verblijven. Hoe gaaf is dat?"

Met haar verhaal tijdens BusinessBoost Live in Rotterdam Ahoy hoop Nikkie andere ondernemers te inspireren om ook groot te durven denken. Omdat je met die instelling volgens haar altijd een stapje verder komt. "Dat zeg ik met name tegen alle ambitieuze vrouwen van Nederland. Want een bedrijf laten groeien en tegelijk een gezin runnen? Natuurlijk moet je dat goed organiseren, maar het kan zeker."

Lees hier de tips van de andere sprekers