Rechtenvrij ©Michelporro Com

Johnny de Mol: ‘Purpose steeds belangrijker om succesvol te zijn als ondernemer’

  • Leestijd: 00:00
  • 454 Views
  • 1

De BoostCamp van Johnny de Mol

Je kunt als ondernemer heel goed commercieel werken én maatschappelijk betrokken zijn, zegt Johnny de Mol, acteur, programmamaker, presentator én sociaal ondernemer. Sterker nog, klanten en medewerkers verwachten en waarderen steeds meer dat bedrijven maatschappelijk impact hebben, benadrukte Johnny tijdens zijn BoostCamp van BusinessBoost Live, de grootste inspiratie-show voor ondernemend Nederland. 

Johnny de Mol is een vurig voorstander van ondernemen met impact. “Als je de mogelijkheid hebt om dat te doen en je doet het niet, dan ben je een pannenkoek.” Bij zijn Boostcamp tijdens de BusinessBoost Live in Ahoy Rotterdam, woensdag 20 maart, vertelde hij hoe een vluchtelingenkamp op Lesbos met hulp van Johnny en een aantal vrienden veranderde van een mensonterende toestand in een menswaardige opvang. “Door het kamp efficiënt op te zetten als een muziekfestival. Daar moeten ook duizenden mensen worden geregistreerd, gevoed en in tenten ondergebracht. Behandel vluchtelingen als mensen, dan is er rust en vrede in de opvang.” 

Van Ibiza naar Lesbos

Hij is de eerste om toe te geven dat hij bevoorrecht is, als man uit een goed nest, en dan ook nog hetero en blank. “Dan sta je dus al met 4-0 voor.” Daarom vindt hij het niet meer dan logisch dat hij anderen helpt, bijvoorbeeld als ambassadeur voor Het Vergeten Kind. Hij wist wel enigszins hoe het er in azc’s aan toe ging, maar de ernst van de vluchtelingencrisis drong echt goed door op het Griekse eiland Lesbos. Daar reisden De Mol en zijn vriend Adil Izemrane in 2015 naartoe, in plaats van naar Ibiza, zoals ze eerder van plan waren. “We wilden niet feesten bij dezelfde zee waar een paar honderd kilometer verderop dode kinderen aanspoelen.” Op Lesbos staken ze een week lang de handen uit de mouwen. Later dat jaar keerden ze terug op Lesbos met twee vrachtwagens en een plan. “We zijn er als ondernemers mee bezig geweest; het vluchtelingenkamp op te zetten als een muziekfestival, inclusief polsbandjes. Groen voor Syrië, rood voor Irak, enzovoorts.”

Meehelpen

“De registratie van nieuwkomers werd in eerste instantie in de gevangenis gedaan. Dat vond de burgemeester verschrikkelijk en hij vroeg ons om hulp. Ons idee was ten eerste van ‘camp to campus’. De campus als plek om te leren, om mee te doen. Een professor van Harvard kwam als vrijwilliger en neemt nu ieder jaar studenten mee. Ze helpen fysiek mee, maar ook als denktank. Ten tweede: van ‘refugee to employee’. Alle slachtoffers hebben gemeen dat ze niet als slachtoffer willen worden gezien. Dus lieten we ze meehelpen. Intussen werd de sfeer op Lesbos steeds grimmiger. Dertig procent van de Grieken was werkloos en daar kwamen al die nieuwkomers. Dus hebben we werkloze Grieken werk aangeboden bij het opbouwen van de campus. Dat wilden ze op één voorwaarde: dat ze niet te maken kregen met de vluchtelingen. Maar aan het einde van de dag zaten een Griekse en een Syrische timmerman samen aan de ouzo. Ze hadden meer gemeen dan ze dachten. Nu, drie jaar later, runnen de nieuwkomers en lokale bewoners de campus zelf.”

Movement On The Ground

Zo werd De Mol mede-oprichter van de stichting Movement On The Ground. “De eerste jaren bleven we nog onder de radar. We wilden eerst iets neerzetten en moesten de juiste tone of voice vinden, want de vluchtelingencrisis is een gevoelig onderwerp. Het aantal incidenten op de campus is nihil, omdat de vluchtelingen niet als dieren worden behandeld. Als je ze als dieren behandelt, gaan ze zich zo gedragen. We hebben net contact gehad met de Griekse autoriteiten en nu gaan we op Samos hetzelfde doen. Er zijn 74 hotspots in de wereld waar we uiteindelijk allemaal naartoe willen.” Bedrijven helpen Movement On The Ground het meest door tijd en aandacht te geven in de vorm van vrijwilligers. “Met iets goeds bezig zijn, vergroot de vreugde op de werkvloer van je bedrijf, je verbreedt je blik. Dat is een win-winsituatie voor de ondernemer en degene die hij helpt.”

Innovatief

“We hebben op Lesbos het eerste groene vluchtelingenkamp ter wereld opgezet. De nieuwkomers hebben de zonnepanelen aangelegd. Er zitten veel opgeleide, Engelssprekende vluchtelingen bij. Die kunnen wat. Ook bij de maaltijden zijn we innovatief. Voorheen deelde het leger de maaltijden uit. Mensen stonden lang in de rij en kregen nog vies eten ook. Nu kopen we lokale producten van mkb’ers op Lesbos. Dat is goedkoper en gezonder. De distributie van maaltijden gebeurt van deur tot deur en vluchtelingen helpen zelf mee. Het is vriendelijker dan zo’n rij en het bevordert het contact tussen de vluchtelingen.”

“Ik hoor gelukkig steeds meer afgestudeerden vragen naar de sociale beweging van bedrijven. Charlie MacGregor van The Student Hotel en mede-oprichter van Movement On The Ground laat ieder jaar een aantal werknemers vrijwilligerswerk doen op Lesbos. Dat geeft goodwill, purpose, loyaliteit. Purpose, het hebben van een maatschappelijk doel, wordt steeds belangrijker voor bedrijven. En dat kun je natuurlijk ook dicht bij huis zoeken.”