Handelsmissies

Mee op handelsmissie: waardevol voor je bedrijf?

  • Leestijd: 00:00
  • 22 Views
  • 0

‘De missie biedt handvatten, maar je moet er zelf wat van maken’

Voor de ondernemer die het slim aanpakt, is een handelsmissie dé kans om in het buitenland nieuwe partners, klanten of investeerders te ontmoeten en mooie deals te sluiten. En een contract ondertekenen in het bijzijn van bijvoorbeeld de premier levert ook nog eens prachtige pr op! Wat komt er precies kijken bij zo’n handelsmissie? Is het de investering in tijd en geld waard? 

Elk jaar neemt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bedrijven uit verschillende sectoren en van verschillende grootte mee op handelsmissie. Wie mee wil moet aan een aantal voorwaarden voldoen: zo moet je ondernemen volgens MVO- richtlijnen en kost deelname geld. Het idee: in gezelschap van een bewindspersoon of een lid van het koningshuis wordt Nederland als kenniseconomie op de kaart gezet en kunnen bedrijven hun zakelijke horizon verbreden.

Klanten ontmoeten en netwerk vergroten Tolsma-Grisnich was een van die bedrijven. De onderneming, gespecialiseerd in het bewaren, verwerken en verpakken van landbouwproducten, werd uitgenodigd om in april 2018 mee te gaan op agrarische handelsmissie naar China. Volgens salesmanager Erwin van den Berg een gouden kans. “We doen al jaren zaken in China en hebben daar ook een vestiging. De missie ging naar een gebied waar we minder bekend waren. Een mooie gelegenheid om bestaande klanten te ontmoeten, een nieuwe afzetmarkt te verkennen en ons netwerk te vergroten.”

Startups op handelsmissie Ook voor kleine en beginnende bedrijven organiseert RVO handelsmissies. Begin 2017 trok een Nederlandse delegatie van zo’n dertig startups in gezelschap van prins Constantijn en toenmalig minister van Economische Zaken Henk Kamp naar de Verenigde Staten. Daar konden de deelnemers tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas andere techbedrijven ontmoeten en in Silicon Valley op bezoek bij techreuzen als Google.

Activiteiten uitbreiden over de grens “We werden via een netwerkclub op deze missie gewezen”, vertelt ondernemer Camiel Verschoor van Birds.ai, een Delftse startup die dronebeelden van zonnepanelen- en windmolenparken analyseert en zo in kaart brengt waar onderhoud nodig is. “Een voorwaarde voor deelname was dat je je activiteiten wilde uitbreiden naar de VS. We waren al in gesprek met enkele Amerikaanse bedrijven en zochten tegelijkertijd nieuwe samenwerkingen met partijen die drones aanbieden en naar klanten voor onze software.”

Vereisten en kosten Naast specifieke voorwaarden per missie gelden er ook enkele vaste eisen voor deelname. Zo moet je voldoen aan de internationale MVO-richtlijnen. De screening leverde voor Tolsma-Grisnich geen problemen op, zegt Van den Berg. “Wel moesten we aangeven waarom deze missie voor ons relevant was, welke partijen we wilden ontmoeten en welke sessies we wilden bijwonen. Deelname kostte ongeveer duizend euro, het verblijf en vliegtickets moesten we zelf betalen.” Verschoor: “We kregen een deel van de kosten vergoed met een kennisvoucher [https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/starters-international-business-sib/vouchers/kennisvouchers]. Voor een startup is het anders niet te betalen.”

Vast programma en eigen invulling Tijdens een handelsmissie staat er van alles op het programma: bezoekjes aan bedrijven, workshops, presentaties en diners met hoogwaardig gezelschap. Je bent niet verplicht alles te volgen, zegt Van den Berg: “Programmaonderdelen die voor je bedrijf minder relevant zijn, kun je overslaan. Ik had voor de missie al afspraken geregeld met bedrijven, die heb ik vooral in de ochtend gepland. Tijdens de matchmakingsessies later op de dag konden we kennismaken met nieuwe potentiële klanten.”

Persmomentje met Rutte Een belangrijk meerwaarde van de missie is het ‘inzetten’ van de aanwezige bewindspersonen voor de pr van jouw deal. Het is dan ook handig om vooraf te kijken wanneer de grote persmomenten zijn, adviseert Van den Berg. “We hadden achter de schermen al een groot contract getekend met een Chinese klant. Voor de publiciteit wilden we dat in het bijzijn van premier Rutte en minister Schouten (LNV) voor de camera’s nogmaals doen. Dat hadden we dus ver vooraf al aangeven bij de organisatie en afgestemd met de klant. Gelukkig is dat allemaal gelukt.”

Verdiepen in communicatiemiddelen Het vervolgens verspreiden van de foto’s via sociale media vergde ook nog enige voorbereiding. Van den Berg: “In China gebruiken ze bijvoorbeeld geen WhatsApp en Facebook, maar WeChat. Verdiep je dus in de middelen waarmee je communiceert. Dat geldt ook voor de taal, veel Chinezen spreken geen Engels. Daarom hadden we onze informatie en visitekaartjes laten vertalen naar het Chinees.”

Programma en afspraken verdelen Verschoor nam samen met collega en medeoprichter Anouk Visser deel aan de handelsmissie. In gezelschap afreizen heeft volgens hem grote voordelen. “Als je met z’n tweeën bent, kun je de missie verdelen. Een deel van de trip zat ik in San Francisco voor gesprekken, terwijl mijn partner het vaste programma bijwoonde in Las Vegas. Bovendien is een handelsmissie erg vermoeiend. Je maakt lange dagen, bent veel onderweg en hebt soms last van een jetlag. Wat rust tussendoor kan dan geen kwaad.”   

Ook na afloop nog effect Uiteindelijk leverde de handelsmissie voor zowel Tolsma-Grisnich als Birds.ai enkele nieuwe partners, klanten en vooral veel nieuwe contacten op. Ook bij thuiskomst wierp de missie nog z’n vruchten af, zegt Verschoor. “Een filmpje van de missie werd na afloop verspreid via BNR. Dat is opgepikt door iemand van Shell, waar we vervolgens een project voor mochten doen.”

Handelsmissie zelf waardevol maken Van den Berg raadt bedrijven zeker aan om een keer mee te gaan op handelsmissie. “Weeg wel goed af of het rendabel is, je maakt best wat kosten. Kijk naar de raakvlakken tussen de missie en jouw bedrijf. Plan vooraf afspraken met bedrijven en volg niet alleen het vaste programma. Een handelsmissie biedt mooie handvatten, maar de deals en contacten moet je zelf maken. Net als in het ‘gewone’ zakenleven.”