Online Marketing

Meer rendement uit online marketing

  • Leestijd: 02:00
  • 355 Views
  • 1

Online marketing is een middel, geen doel op zich

De helft van de mkb-ondernemers haalt nauwelijks omzet uit online marketing, blijkt uit onderzoek van MKB Nederland. Hoe komt dat? En hoe haal je wel het gewenste resultaat?  

Thomas Lapperre helpt met zijn bedrijf Bloeise mkb’ers bij hun online marketing. Hij heeft wel een idee waarom het rendement vaak niet optimaal is. “Veel ondernemers denken bij online marketing aan korte-termijn-winst. Ze zetten in op transactionele relaties, manieren om mensen snel een aankoop te laten doen. Ze investeren in Google AdWords of een advertentie op Facebook en hebben even een groot bereik. Maar dat zorgt vaak alleen kortstondig voor wat extra aandacht en verkoop. Op zo’n manier online zichtbaar blijven, is erg kostbaar, zeker voor kleine bedrijven.”

Langdurige klantrelatie
Goede online marketing is volgens Lapperre gericht op het bouwen van een relatie met de doelgroep. Dat zorgt ervoor dat klanten terugkeren. “Loyaliteit is vooral belangrijk wanneer je concurrenten prijzen bieden waarmee jij het hoofd niet boven water kunt houden. Dan moet je je op andere manieren onderscheiden. Voor veel mensen is betrouwbaarheid belangrijk. Dat wek je bijvoorbeeld met transparantie. Laat de gezichten achter je bedrijf zien en zorg voor interactie op je website of via sociale media. Ook het creëren van betrokkenheid helpt. Als een groot tuincentrum spotgoedkoop barbecues aanbiedt, kun je als kleine BBQ-verkoper een blog schrijven met handige BBQ-tips. Dat extraatje kan ervoor zorgen dat klanten ondanks de hogere prijs bij jou hun barbecue kopen.”

Branding
Manieren om je als merk te onderscheiden, wordt ook wel branding genoemd. Marmerentafels.nl, een bedrijf dat marmeren designtafels verkoopt, zet steeds meer in op deze branding. Mede-eigenaar Menno Pijpers legt uit waarom. “Aanvankelijk verkochten we onze tafels via Marktplaats. Hoewel dat goed liep, merkten we dat we niet echt een community en merk opbouwden. Je plaatst een product, dat koopt iemand en vervolgens verlies je die klant weer uit het oog. Marktplaats wekt bovendien de indruk dat je tweedehands spullen verkoopt.” 

Bouwen aan community
Naast het lanceren van een webshop op hun site deden de tafelverkopers een doelgroepanalyse om hun nieuwe marketingstrategie te bepalen. Uit die analyse kwam naar voren dat hun klanten voornamelijk tussen de 25 en 35 jaar oud zijn, geïnteresseerd zijn in lifestyle en in de Randstad wonen. “Een groep die veel op Instagram te vinden is”, zegt Pijpers. “Een mooi platform om ze met video’s en foto’s te inspireren. Door de mogelijkheid om posts te delen en te reageren ontstaat een levendige community en groeit je bereik. Bovendien kost het weinig geld, een profiel is gratis. Alleen het maken van foto’s kost tijd en soms geld als je het professioneel wilt laten doen.”

Klanten als marketeer
De keuze voor Instagram pakte goed uit, zegt Pijpers. “Het aantal volgers groeide snel en we verkochten steeds meer tafels. Op een gegeven moment merkten we dat foto’s die klanten zelf deelden van onze tafels nog meer likes en comments kregen dan onze eigen foto’s. Blijkbaar spreekt het extra aan wanneer klanten laten zien hoe mooi de tafel in hun interieur past. Daarom vragen we kopers nu om zelf een foto van hun aankoop te posten, die wij dan weer kunnen delen. Dat geeft hun het gevoel dat ze een gewaardeerde klant zijn en is voor ons gratis reclame.”  

Customer journey
Het inzetten van sociale media is een belangrijk onderdeel in de customer journey, zegt Lapperre. Online marketing bestaat namelijk uit meerdere fases. “Voor veel bedrijven is Facebook, Twitter of Instagram een eerste ingang richting de doelgroep. Vervolgens moet je die mensen naar je website trekken, bijvoorbeeld met een link of button. Op je website laat je zien wie je bent, wat je doet en welke diensten en producten je allemaal levert. Met duidelijke informatie, contactformulieren en een boeking- of bestelsysteem zorg je ervoor dat ze die zonder veel moeite kunnen afnemen.”

Verplaats je in de klant
Een goede manier om te achterhalen of je als ondernemer goed inspeelt op de customer journey, is door hem zelf te ondergaan. Lapperre: “Ga online op zoek naar je bedrijf, bijvoorbeeld via Google of sociale media. Ben je moeilijk vindbaar, kijk dan of je SEO wel in orde is of probeer vaker iets op je sociale mediakanalen te posten. Als je eenmaal op je website bent, kijk dan of duidelijk is hoe je een product bestelt of een afspraak maakt. Plaats een bestelling of neem contact op. Komt de bestelling aan, ontvang je bericht als je het contactformulier invult, werkt de afsprakenkalender? Allemaal checks die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren.”   

Efficiënt qua tijd, geld en bereik
Hoewel Instagram momenteel het belangrijkste online marketingkanaal is van Marmerentafels.nl, heeft het bedrijf volgens Pijpers ook oog voor de rest van de customer journey. “Een extern bureau verzorgt onze SEO, zodat we ook via Google goed vindbaar zijn. Daarnaast hebben we onlangs onze website laten restylen. We doen onze online marketing dus deels met ons boerenverstand en deels met hulp van professionals. Het is verstandig om je focus te beperken tot enkele kanalen. Waar zit je doelgroep, welke middelen zet je in en waar is je bereik het grootst? Zo zet je je tijd en budget zo efficiënt mogelijk in. Het is onmogelijk om overal zichtbaar en onderscheidend te zijn. Online marketing is een middel om uiteindelijk meer omzet te generen, geen doel op zich.”