Jan Peter Balkenende

Nieuwe toekomst Europa is circulaire economie

  • Leestijd: 00:00
  • 48 Views
  • 0

Het zijn spannende tijden voor ondernemers om internationaal zaken te doen, weet Jan Peter Balkenende.

“Zakendoen is aan het veranderen. Naast ondernemend en innovatief moeten bedrijven ook duurzaam zijn. We hebben maar één planeet.” Zijn advies: kies voor sustainability, vertelde hij tijdens de nlgroeit Boostcamp van BusinessBoost Live, hét inspiratie-evenement voor mkb-ondernemers. 

Zijn beste moment als premier, internationaal gezien, had Balkenende op de G20-top in 2009 in Londen, vertelde hij bij zijn BoostCamp tijdens BusinessBoost Live in Ahoy Rotterdam op woensdag 20 maart. “Op die top in Londen was een sfeer van verbondenheid. Alle wereldleiders beseften: we moeten nu een nieuwe financiële structuur opbouwen, we moeten binnen een jaar afspraken maken over de Wereldhandelsorganisatie. En we moeten een succes maken van de klimaattop later dat jaar in Kopenhagen. Nu, tien jaar later, is het speelveld weerbarstiger geworden. Er is sprake van protectionisme, nationalisme, dreiging van handelsoorlogen en er worden verdragen opgezegd.” 

‘America first, geen Mercedessen’

“President Trump zegt: ‘America first’. Hij wil geen Mercedessen zien in Manhattan, dus zoekt hij handelsargumenten om dat af te dwingen. Hij probeert betere deals te krijgen. Tussen Europa en de VS is het nu even rustig, maar we zijn er nog niet. De VS en China voeren ook gesprekken. De uitkomst gaat mogelijk ten koste van de goede verhouding tussen de VS en Europa. Het bewustzijn in China, de grootste economie ter wereld, is toegenomen. En met Rusland is het momenteel gegeven de geopolitieke ontwikkelingen lastig zakendoen.”  

Toekomstperspectief Europa

“En we hebben de Brexit. Als dat niet goed gaat, krijgen Nederlandse bedrijven die zakendoen met Groot-Brittannië daar problemen mee. Nederland zelf kan niet zonder het buitenland. Uit de EU stappen zou economische zelfmoord zijn. We hebben elkaar in Europa nodig voor de economische concurrentiekracht met de VS en China. Nu kunnen we nog tien jaar doorgaan met crisismanagement, óf we werken aan een nieuw verhaal voor Europa.” Dat nieuwe verhaal, legde hij uit, is een nieuw toekomstperspectief voor Europa: de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, klimaatverandering en de circulaire economie. “We moeten met elkaar op deze planeet verder. Ondernemers kunnen bijdragen door voor de lange termijn te kiezen, door niet alleen economische waarde te creëren, maar ook maatschappelijke waarde.”

Werelddoelen

Balkenende is nu External Senior Advisor to  EY en als mentor verbonden aan nlgroeit, een platform waar ondernemers elkaar helpen om hun volgende groeistap te zetten om zo de Nederlandse economie te versterken. Tijdens zijn BoostCamp wees hij op het speldje op zijn colbert met het logo van de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Dat zijn zeventien werelddoelen voor duurzame ontwikkeling. Denk aan schoon drinkwater voor iedereen, een einde aan de honger in de wereld, en gezondheidszorg voor iedereen. Maar in dat lijstje staan bijvoorbeeld ook duurzame consumptie en productie, aanpak van de klimaatverandering en het versterken van het mondiaal partnerschap om doelen te bereiken. “Ik hoop vurig dat die SDG’s leiden tot een betere agenda wereldwijd van concrete acties.” Of zoals de directeuren van een grote internationale investeringsmaatschappij aan Balkenende vertelden: “Wij moeten in staat zijn om verbinding te leggen tussen iedere investeringsbeslissing en de SDG’s.”

Local sourcing

“Heineken speelt goed in op de wereldwijde klimaatagenda met ‘local sourcing’ in Afrika”, aldus Balkenende. “Zestig procent van de granen die nodig zijn om bier te maken, moeten lokaal zijn geproduceerd. Dat betekent minder transport, minder CO2 en meer economische mogelijkheden voor lokale boeren.”

“Ook Van Oord, een van de grootste baggermaatschappijen ter wereld, houdt zich tegenwoordig bezig met het klimaat. Vroeger spoten ze eilanden op en speelde duurzaamheid een minder prominente rol. Nu is het bedrijf betrokken bij windmolens en een sneller herstel van koralen. Tegenwoordig moet je als bedrijf een antwoord hebben op maatschappelijke vraagstukken.”

Offshoring en reshoring

“Daarnaast moet je als ondernemer goed inzicht hebben in wat je hier kunt maken en wat je beter elders laat maken: offshoring. China was goedkoop, maar is dat niet meer zo. Door technologische ontwikkelingen is het in een aantal gevallen mogelijk productie naar Nederland terug te halen – reshoring - of hier zelfs te behouden.” Niet voor niets groeit de Nederlandse maakindustrie sinds een aantal jaren weer

Culturele verschillen

De grootste uitdaging bij internationalisering zijn de culturele verschillen, zegt Balkenende. “Cultuur betekent je verplaatsen in de ander, de taal en de omgeving kennen. In Duitsland, dat net als de Scandinavische landen cultureel dichtbij ons staat, is bijvoorbeeld meer hiërarchie dan in Nederland. Daar moet je begrip voor hebben. Denk je als ondernemer over internationaliseren? Maak gebruik van het Nederlandse netwerk in een ander land, van de kennis van de ambassade of het consulaat. Nederlanders zijn altijd in staat om samen te werken, dat hebben Nederlandse ondernemers in zich.” 

Bron afbeelding: nlgroeit