Platformen 2

Verover de markt met je eigen platform

  • Leestijd: 00:00
  • 619 Views
  • 0

De platformeconomie in de praktijk

In tal van sectoren lopen ondernemers het risico klanten te verliezen aan platformen. Maar wie de platformeconomie vóór zich kan laten werken, kan daar juist veel mee winnen. Hoe werkt dat in de praktijk?

Thuisbezorgde maaltijden, tweedehandsspullen, schoonmaakhulp, bedrijfsfinanciering en taxiritjes. De platformeconomie is een breed begrip en omvat alle producten en diensten die via digitale platformen worden aangeboden. Van Deliveroo tot Uber en van Marktplaats tot Temper, voordeel is eigenlijk altijd dat vraag en aanbod met behulp van technologie efficiënt aan elkaar worden gekoppeld. Handig, maar soms ook ontwrichtend.

Impact op organisatie van bedrijven

Platformen hebben impact op bedrijven in alle sectoren, vertelt platformexpert Martijn Arets, auteur van meerdere boeken over platformeconomie en in 2011 uitgeroepen tot ondernemer van het jaar. “De ontwikkeling van de platformeconomie heeft uiteindelijk gevolgen voor de manier waarop ondernemingen zich organiseren. Front end, in het contact met klanten en aan de back end bij het optimaliseren van processen. Denk bijvoorbeeld aan de hoteleigenaar die de boekingen van klanten via Booking.com laat lopen in plaats van zelf in zijn website te investeren. Of aan het vinden van personeel via een nieuw soort uitzendbureau waar niet de recruiters, maar klanten en kandidaten zelf de verbinding maken met behulp van een online platform.”

Benut technologische mogelijkheden 

Ondernemers zetten platformen steeds vaker in om zaken uit te besteden, maar de platformeconomie heeft meer potentie. “Het is zorgelijk hoe weinig mkb-bedrijven bezig zijn met de mogelijkheden die de platformeconomie biedt”, zegt Arets. “Neem de uitzendbranche: uit ING-onderzoek bleek onlangs dat de uitzendbranche twintig tot zeventig procent van haar markt aan platformen verliest. De oplossing volgens de onderzoekers: zelf als platform gaan werken.”

Hoe profiteer je met je bedrijf van de platformeconomie?

Arets: “Je kunt platformen als storend ervaren, maar als je als ondernemer je positie wil behouden, moet je niet stilstaan, maar meebewegen. Een mooi voorbeeld is de mobiliteitsbranche, waar tal van nieuwe aanbieders meedingen naar de verworven rechten van bijvoorbeeld autoproducenten [denk aan autodeelplatformen als Snappcar en Mywheels, red.]. “Doordat het hele speelveld als gevolg van technologische ontwikkelingen overhoop ligt, moeten producenten zichzelf opnieuw positioneren. En dat gebeurt ook op grote schaal.”

Kijk in de spiegel

Meebewegen dus. Dat begint met kritisch naar je bedrijf kijken. “Want”, zegt Arets, “de vraag is: is een nieuw platform door technologische vooruitgang niet gewoon efficiënter en daardoor goedkoper? Eigenlijk moet elke ondernemer zich eens per jaar afvragen: waarom zijn wij er als onderneming? Welk probleem lossen we op? Ons idee was toen we tien jaar geleden begonnen het beste in de markt, maar is de oplossing die wij destijds hebben gekozen nog wel de juiste in de tijd waar we nu zitten? Op technologisch gebied ziet de wereld er heel anders uit dan tien jaar geleden.”

 

Platform buiten je bedrijf om

Dat meebewegen kan best ingewikkeld zijn, erkent Arets. “Een bedrijf heeft continuïteit op korte termijn nodig. Managers zijn dus vaak aangenomen om de business te borgen, niet om disruptief te denken. Goed leiderschap is dus heel belangrijk voor je bestaansrecht op lange termijn. Wat kan helpen, is een nieuw platform buiten je bedrijf op te zetten in een aparte bv. Zo krijgt dat nieuwe platform de ruimte om fouten te maken en nieuwe dingen te proberen.” Op termijn kunnen de activiteiten van zo’n platform misschien wel je core business vormen.

Vraag en aanbod matchen

In tal van sectoren werken bedrijven bedrijven die hun sporen al hebben verdiend inmiddels samen met platformen. Doel is eigenlijk altijd om vraag en aanbod eenvoudiger en met behulp van technologie beter te matchen. In de energiebranche bijvoorbeeld, waar energieleverancier Eneco samenwerkt met het platform Jedlix, dat zich specialiseert in smart charging van auto’s bij laadpalen. Jedlix is onafhankelijk, maar was ooit onderdeel van Eneco.

Ook het overnemen van een platform is natuurlijk een mogelijkheid. Zo nam het Belgische postbedrijf Bpost bijvoorbeeld Parcify over, dat particulieren en bedrijven via een platform pakjes laat verzenden door hen te verbinden met onafhankelijke koeriers.

In de mobiliteitssector gaan ze nog een stap verder: daar bundelen bijvoorbeeld fabrikanten Mercedes en BMW de krachten in een joint-venture bij de ontwikkeling van deelautodiensten. Doel: ‘een belangrijke mobiliteitsdienstverlener worden en daarmee de toekomst van mobiliteit vormgeven’, stellen de voormalige aartsrivalen in een gezamenlijk persbericht.

Financiering via platformen 

Ook in de financiële sector is een verschuiving zichtbaar, want ook financiering via platformen zit in de lift. Via crowdfunding natuurlijk, maar dat niet alleen.  ING is sinds 2018 bijvoorbeeld partner van het Britse Funding Options, een kredietmakelaar die zelf geen leningen verstrekt, maar kredietvraag koppelt aan aanbod. Op dit onafhankelijke platform kunnen mkb-ondernemers de voor hen meest geschikte financieringsvormen en aanbieders vergelijken. Lees meer over Funding Options.