X Factor

Wat is jouw X-factor?

  • Leestijd: 00:00
  • 1635 Views
  • 4

BusinessBoost

Waarom komen klanten naar jou toe? Hoe onderscheidt jouw onderneming zich van de concurrenten? De ondernemer die zijn X-factor kent, heeft ook de sleutel voor vernieuwing in handen. BusinessBoost on tour biedt praktische handvatten.

Is het de service? Het product of de dienst? De relatie met de klant? Ondernemers die hun businessmodel goed doorgronden, weten aan welke knoppen ze moeten draaien voor succes in de toekomst. “De kunst is om het onderscheidend kenmerk van je bedrijf te vinden. Dat is je X-factor”, zei Patrick van der Pijl van Business Models Inc tijdens BusinessBoost on tour in Almelo. Met hulp van Van der Pijl gingen ondernemers actief aan de slag met hun eigen businessmodel.

Naar mogelijkheden zoeken

Wie wil vernieuwen, hoeft niet meteen een heel nieuw businessmodel te bedenken, hield Van der Pijl de ondernemers voor. “Waar het om draait, is het zoeken naar mogelijkheden. Daarbij moet je even de vraag loslaten of iets kan of niet.”

Waar zijn we echt goed in?

“Ik kom zelf uit een uitvaartfamilie”, vervolgde Van der Pijl. “Als we de middelen als vertrekpunt nemen, dan zou mijn broer misschien wel bruiloften en partijen kunnen gaan regelen voor een ander klantsegment. Amazon heeft eigenlijk ook zo’n slag gemaakt. Zij hadden te maken met een lage marge op de verkoop van boeken. Ze vroegen zich vervolgens af: waar zijn wij nou echt goed in? Ze hadden een snelle website en goede servercapaciteit. De gedachte was: die serverruimte kunnen we ook aan andere partijen verkopen. Netflix is nu hun grootste klant.”

Grotere markt

De aanwezige ondernemers kregen de opdracht om kort met hun buurman of -vrouw aan tafel na te denken over nieuwe mogelijkheden voor hun businessmodel. Een eigenaar van een bedrijf in grondmechanisch onderzoek liet zich in elk geval niet tegenhouden door onmogelijkheden. Zijn idee om een grotere markt te creëren: als we de zee nou leegpompen, hebben we meer grond en kunnen we meer onderzoek doen.

Dagjesmensen

Een campinghouder uit Winterswijk vertelde dat hij een jaar geleden al is begonnen om nieuwe doelgroepen aan te boren. De infrastructuur was voor een groot deel al voorhanden. “Ik ben op het terrein een overdekte speelhal begonnen, met horeca. Dagjesmensen kunnen zich nu ook de hele dag bij ons vermaken.”

Lijstjes vergelijken

De handvatten die BusinessBoost on tour biedt zetten aan tot nadenken, was de reactie van een ondernemer met een detacheringsbedrijf. “Ik vind het ook wel interessant om mijn lijstje met sterktes en zwaktes te vergelijken met dat van mijn compagnon.”

Aan de slag

Jon Seiger van Seiger Wonen in Oldenzaal vindt het nuttig dat ondernemers tijdens de bijeenkomst actief aan de slag gaan met hun businessmodel. Samen met een familielid runt hij het familiebedrijf dat hij heeft overgenomen van zijn vader. Bij het bespreken van nieuwe proposities kwam hij met een collega-ondernemer op de mogelijkheid om meubels te leasen. “We hebben dat wel eens eerder bedacht, maar het is toch goed om daar nog een keer naar te kijken.”

Waardevol

Seiger erkent dat het belangrijk is om de klant te vragen welk probleem je voor hem kunt oplossen. “Ik heb zelf gemerkt dat dat heel waardevol kan zijn. Er komen vaak ook weer nieuwe opdrachten uit voort. Ik denk dat ondernemingen veel vaker die vraag kunnen stellen. Dat geldt voor mezelf ook.”

Op de hoogte blijven van de laatste ondernermerstips?

Lees meer over BusinessBoost